De Tovermunt

Door te ontdekken wat je met een munt allemaal in beweging kunt brengen, wordt duidelijk dat je zelf ook invloed kunt uitoefenen op grote wereldzaken.

Een onderzoekproject vanaf 10 jaar.

Klimaatcrisis, financiële crisis, grote ongelijkheid: wat moet je ermee in de klas. Voor kinderen vaak te zwaar, te complex en soms zelfs deprimerend.
Toch is ons geldsysteem, onze economie, een bepalende factor in bijna alle grote uitdagingen van deze tijd. Dat kunnen we niet aan economen laten, daar moeten we allemaal iets van vinden.

Om op een positieve en optimistische manier inzicht in de materie te krijgen, hebben we het onderzoeksproject De Tovermunt ontwikkeld. een belangrijk project in het Geldlab.
Geschikt vanaf 10 jaar, maar voor alle leeftijden een uitdaging van formaat op eigen niveau;
 
In het Geldlab verzamelen we projecten, ideeën, verhalen en partners die samen samen onderzoeken hoe dat eigenlijk allemaal werkt in de wereld van het geld.
Werken aan geldbewustzijn.
Centrale onderzoekvraag De Tovermunt: Wat zet je in beweging als je jouw euro uitgeeft. 
lees meer
Het start met een verhaal
Afgestemd op leeftijd en niveau van de leerling. Een verhaal over 'kopen'.
Wat doe jij met jouw munt? Wat koop je, van wie koop je en hoe kies je?
Wat is het verhaal achter het product dat je kiest?
Door iets van de plank te pakken en te kopen, zet je een hele keten in beweging. Een keten van mensen, gebeurtenissen, spullen en grondstoffen. Een boeiend verhaal dat je soms tot aan de andere kant van de wereld brengt.
Die keten gaan we onderzoeken.
Wat zet jij in beweging?
Fase 1
Onderzoek

In een aantal praktische stappen gaan de leerlingen aan de slag.
Mogelijke onderwerpen in kaart brengen, keuzes maken en een plan van aanpak opzetten.
Wie, wat, hoe en in welke teams.
Informatie wordt verzameld, uitgewisseld en aangevuld door nieuw onderzoek.
Alle mogelijke middelen, media en contactpersonen worden ingezet om verder te komen.
Tussentijdse ontmoetingen en overleg
Tussentijds is er contact tussen de onderzoekers en deskundigen van het Geldlab. Daarin worden vorderingen uitgewisseld en vervolgstappen afgesproken.
Er kan ook contact worden gelegd met mensen die er meer van weten en er met twinkels in de ogen over kunnen vertellen. Op school of op locatie.

Fase 2 Analyse
Wat heb je ontdekt?
Welke conclusies kun je daaruit trekken?
Wat vind je belangrijke uitkomsten van je onderzoek?

Fase 3 Presentatie
Hoe je die uitkomsten delen met je klasgenoten en andere geïnteresseerden?
Wat is voor jullie team de beste manier om je verhaal te vertellen en je boodschap over te brengen? Gebruik je tabellen, grafieken, papier, Prezi, PowerPoint, filmpje, animatie, lezing, tentoonstelling, of combinaties hiervan?
Eén van de opties is het maken van Weetiketten, waarop op karton of digitaal de informatie over het product zichtbaar wordt gemaakt.
Uiteindelijk wordt de presentatie lokaal, live gegeven en digitaal gedeeld.
Met Questionmark vind je het verhaal achter een product.
Met de app kun je producten scannen en zien hoe ze scoren op milieu, dierenwelzijn, volksgezondheid en mensenrechten.
De weetiketten die de leerlingen tijdens het onderzoek maken sluiten hier naadloos bij aan.
De app is gratis te downloaden. 
www.thequestionmark.org
STRO ontwikkelt en voert al 30 jaar projecten uit in Nederland en daar buiten om grip te krijgen op de dynamiek van geld.  
Het lukt ze om @nder geld hanteerbaar te maken, waardoor geld steeds meer gewenste effecten stimuleert.
www.socialtrade.nl

Heading